De geur van haardvuren, gemengd met de zoete lucht van bloesem… Overal bloemen, sinaasappelbomen, amandelbloesems, groene dennen en strakblauwe luchten. De stranden verlaten, de zee aquablauw. Ibiza wat ben je mooi in de winter!

Toen we in september het eiland bezochten, was het extreem droog en dor. Er was al maanden geen regen gevallen en daar was de natuur niet blij mee. Francoise, onze lieve finca-eigenaresse, vertelde ons dat Ibiza in de winter op haar mooist was. Ze nodigde ons uit om in februari, als de amandelbloesem bloeide, terug te komen en in haar B&B in de finca te slapen. En dat deden we! We hadden mazzel want sinds 2014 vliegt Transavia in de winter rechtstreeks van Eindhoven naar Ibiza. Als enige Nederlandse vliegmaatschappij. Dat maakt het een stuk aantrekkelijker om in de wintermaanden het eiland te bezoeken. En dus vlogen we op 13 februari de Spaanse zon tegemoet.

We kwamen ’s avonds aan. Het was al donker en best fris. Zo’n 10 graden. Voordat we naar de finca vlakbij San Joan reden, stopten we in Santa Gertrudis om een hapje te eten bij Bar Costa, de meest populaire tapasbar op Ibiza, bekend om de lekkere hammen. De vorige keer zat Costa helemaal vol en moesten we ergens anders eten, maar nu was er plek zat. Het vuur brandde in de haard en locals ontmoetten elkaar hier op vrijdagavond met een biertje en een broodje. Erg gezellig. De sfeer was toch heel anders dan in het hoogseizoen. Relaxter. Met een goed gevulde maag, reden we naar onze finca, waar de houtkachel al brandde.

Toen we ’s ochtends wakker werden en de deur uitliepen, begrepen we wat Francoise bedoelde. Wat was het mooi groen! Wat een mooie bloemen! En als we in het zonnetje gingen zitten, konden we ontbijten zonder onze jas aan. Dus zo kan de winter ook zijn! Francoise vertelde dat dit haar favoriete tijd van het jaar is. Ibiza is dan weer van de bewoners. De temperatuur is vaak aangenaam, de natuur komt weer tot leven en iedereen is ontspannen. Ergens tussen half januari en half februari bloeien bovendien de amandelbomen. Dit luidt volgens de Ibizianen de komst van de lente in. En dat wordt gevierd. Elke eerste volle maan van het nieuwe jaar is er een nachtelijke wandeling door de bloesemvelden bij Sant Agnes de Corona. Het maanlicht verlicht dan de witte bloesem, wat een heel magisch effect geeft. Ook op andere dagen worden er regelmatig bloesemwandelingen en -feesten georganiseerd. Voor ons was het spannend: zouden de bloesems er nog zijn op 14 februari?

IMG_6351 IMG_6346 IMG_6538

We hadden geluk! Volgens Carlos, die we ontmoetten, lag het aan de maan. Volgens verhalen gaat de komst van de eerste bloesem gepaard met de eerste volle maan van het jaar. En doordat deze dit jaar laat was, konden we de amandelbomen nog zien bloeien zo laat in februari. Lang leve de late maan. In Sant Agnes zouden de mooiste amandelbomen zijn. Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Ik heb over het hele eiland prachtige bloesems gezien. Maar wel komen de amandelbomen vooral in het noorden van Ibiza voor. Vanaf Sant Agnes kun je een mooie wandeling maken, langs de bloesemvelden. Een geliefde bezigheid op een vrije zaterdag, want het was druk op de weg. En waar wij in alleen onze trui liepen omdat wij 16 graden heerlijk warm vonden, liepen de Spanjaarden in hun dikke winterjas en handschoenen!

IMG_6386 IMG_6399 IMG_6379

Na het wandelen genoten we van een lekkere paella op een terrasje in Sant Agnes. Veel restaurants en hotels zijn gesloten van oktober tot april, maar er zijn genoeg plekken waar je wel kunt lunchen en dineren. Meestal de plekken waar de locals zelf ook komen. Zoals Bar Costa en La Paloma (alleen voor lunch) en enkele restaurants in Sant Agnes. Beachclubs en strandtenten op Ibiza zijn helaas bijna allemaal gesloten.  Maar het heeft wel wat, zo’n leeg strand! Strandtenten die wel open zijn in de winter, zijn onder andere Yemanja op Cala Jondal, Cotton Beachclub in Cala Tarida en het meest linkse strandtentje op Cala San Vicente.

Wat doe je op Ibiza als je niet op het strand ligt te bakken? Paardrijden! Vanaf de finca van Francoise vertrekken paardrijdtochten onder leiding van de Duitse Romana (North Ride Ibiza). Gijs en ik zijn allebei geen professionele rijders (verre van), maar volgens Romana was dit geen probleem. We begonnen met het borstelen van onze paarden (ik mocht op het kleinste paard gelukkig). Daarna zadelen en toen konden we starten. Het leek erg makkelijk, je paard onder controle houden en laten zien wie de baas is, maar in de praktijk viel het best tegen. Mijn paard wilde onderweg erg graag van de plantjes en blaadjes smullen en het kostte heel wat overredingskracht om hem daar vanaf te houden. Een keer belandde ik zelf bijna in de boom : ) Maar over het algemeen ging het heel goed. Je kunt zelf kiezen welke route je wilt volgen met de paarden. Zo is er een lange tocht (3 uur) naar het strand van Cala San Vicente, maar ook een kortere tocht door de bergen. Echt een aanrader! En wat is het een prachtig gezicht, die paarden op het strand. Zomers, met al die toeristen, kan dat niet, maar in de winter vinden de paarden het er heerlijk.

IMG_6574 IMG_6581

Ook leuk om te doen, is een wandeltocht met Walk and Talk Ibiza. Ulrike Humphreys neemt je mee naar onontdekte plekken op Ibiza. Wij liepen met haar door een prachtig gebied bij Cala Xarraca, door mooie amandelboomvelden, sprookjesachtige bloembedden en vervolgens een berg op, op zoek naar een oude bron. Heel bijzonder. Vooral omdat de meeste wandelaars al jaren op Ibiza woonden en ook nog nooit op deze plekken waren geweest.

IMG_6432 IMG_9485 IMG_9465

Na de wandeling, zagen we dat er een hippiemarkt was in Sant Joan. Om preciezer te zijn: een hippiemarkt/ carnavalsviering. De hippiemarkt is zomers ook elke zondag, maar ik was verbaasd dat het in de winter ook gewoon doorging. En om eerlijk te zijn, vond ik de markt nu ook leuker: authentieker. Speciaal voor de carnaval werd er een megagrote pan paella gemaakt, een band speelde en iedereen genoot van het zonnetje. Ik heb een kleurrijke veer gekocht voor in mijn haar en een zelfgemaakte tassenhanger. Blij mee!

Op maandag scheen de zon weer en was de hemel strakblauw. Voor ons Nederlanders heerlijk. Even opwarmen. Op naar het strand. Eerst wat drinken op het strand van San Vicente en daarna naar Cala Comte om de zon onder te zien gaan. We troffen helaas een verlaten Sunset Ashram aan, maar dat mocht de pret niet drukken. De zee was wild, vol kleuren blauw en groen en de zonsondergang was magisch. En dat er ook toeristen in de winter komen, bewees de bus vol oudere zonaanbidders, die stopten om de sunset vast te leggen.

IMG_0106 IMG_0138

IMG_6506 IMG_6501 IMG_6512 IMG_6479 IMG_6478

De laatste nacht brachten we door in agriturismo Atzaro, normaal gesproken te duur voor ons, maar in de winter goed betaalbaar. Wat een paradijsje is dit. Overal tropische planten, bananenbomen en sinaasappelboomgaarden. Soms leek het eerder of we op Bali waren dan op Ibiza. (Meer over overnachten in Atzaro lees je in mijn blog over Atzaro).  Het restaurant en de spa van Atzaro zijn ook open voor niet-gasten. Echt een aanrader om hier heen te gaan. Lekker opwarmen in de sauna, daarna op een Balinees bed genieten van het zonnetje en puur dineren met groenten uit eigen moestuin. De prijzen voor het diner zijn ook goed te doen. Tip: op zondag is hier gedurende de winterperiode een leuke markt met handgemaakte producten en leuke accessoires.

IMG_6635 IMG_6677 IMG_6634 IMG_6624

IMG_0207 IMG_0199
Voordat we terug vlogen, gingen we nog even shoppen in Ibiza-stad. Helaas met regen. Tja, ook de winters in Ibiza zijn soms nat… In de benedenstad zijn genoeg leuke shops, zoals Pull and Bear, Zara (en Zara Kids), Mango, Stradivarius en mijn favoriet: Natura. Bij Natura heb ik een leuk vest gekocht, dat ik deze winter lekker kan doordragen. Toen we ons favoriete tapasbarretje in Ibiza-stad (la Bodega) opzochten, bleek deze helaas gesloten te zijn tot april. Jammer. Ook de hele bovenstad was een soort spookstad. Waar zomers terrasjes zijn, stonden nu auto’s geparkeerd en niets was open. Ibiza-stad is dus echt wel gebouwd voor toeristen, zo blijkt. Gelukkig waren er wel een paar andere barretjes open. Zelf was ik erg gecharmeerd van tapasbar Bar a Vila in av. Ignasi Wallis. Op de toonbank staan de lekkerste pinxtos (kleine tapasgerechten) die je voor 1,50 euro per stuk kunt pakken. En de wijn? Die is heerlijk! Uiteindelijk hebben we hier warm en droog kunnen wachten tot het tijd was om naar het vliegveld te gaan.

IMG_0259 IMG_0247 IMG_0299 IMG_0307 IMG_0260

Op vakantie naar Ibiza in de winter? Ik wist niet dat het zo leuk zou zijn. Volgend jaar wil ik weer! Francoise verhuurt haar Ibiza ook in de winter (lees hier meer), dus wie ook wil: het is er heerlijk toeven met dat knusse houtkacheltje aan. Terwijl ik dit typ in regenachtig Nederland, mis ik mijn favoriete eiland echt. Ibiza: I love you!

Bekijk hier onze zelf gemaakte film over Ibiza:

Meer lezen over winter op Ibiza? Lees dit artikel eens.