Het is me nu drie keer overkomen: je staat bij de bagageband te wachten op je koffer en de ene na de andere koffer rolt voorbij, behalve die van jou. Balen! Echt balen. Drie dagen voor Kerst gebeurde het weer. Na een vertraagde vlucht na onze trip naar Zuid-Tirol stond ik met kleine oogjes van vermoeidheid te wachten op Schiphol en na een half uur was ik nog de enige wachtende. Mijn koffer was niet gekomen. Wat doe je in zo’n geval?
Meld de vermissing van je koffer
Stap 1 is melden dat je koffer niet is aangekomen. Doe dit bij de bagageservicebalie in de douanehal. Op Schiphol bevindt deze balie zich in de bagagehal tegenover bagageband 9. Een van de medewerkers zal je een PIR-formulier geven dat je moet invullen. Hierna zullen ze aan de hand van de gegevens op zoek gaan naar jouw koffer. Helaas betekent het dat je je koffer meestal niet meteen terughebt. In het meest waarschijnlijke geval maakt hij nog een tripje Canada of Parijs omdat hij per ongeluk mee is gegaan met de koffers voor een overstap.
Je kunt het PIR-formulier ook thuis online invullen, dat heb ik gedaan, vanwege de lange wachtrijen op Schiphol. Er was mist en dus waren heel veel vluchten vertraagd. Met als gevolg heel veel gestrande reizigers en een enorme chaos. Ik zag het niet zitten in een rij van honderd mensen te gaan staan met een oververmoeide peuter in mijn armen. Beter is echter om het PIR-formulier in te vullen voor je de douane doorgaat. Dan heb je meer rechten, omdat je direct melding doet van vermissing.
Vergoeding van bagage
Als je op weg naar een bestemming je koffer kwijt raakt, is dat extra vervelend, omdat je dan zonder spullen zit. Zo belandde ik een keer in Rome met enkel een handtas. Ik moest halsoverkop op zoek naar lenzenvloeistof, ondergoed, zonnebrandcrème en zomerkleding. Ik kocht van alles de meest goedkope versie, want ik wist niet of ik het vergoed zou krijgen. Eenmaal thuis bleek dat dit wel degelijk het geval was. Mijn reisverzekering vergoedde 100 euro voor de aanschaf van nieuwe spulletjes. Niet veel als je een echt mooie outfit wilt kopen, maar het is beter dan niets. Overigens gold die vergoeding alleen voor reizen naar je vakantiebestemming. Eenmaal thuis kun je fluiten naar deze vergoeding. Bij ING althans… Ook kun je een schadevergoeding indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vloog, maar die blijven een beetje vaag over wel of niet uitkeren. Bewaar in elk geval alle bonnetjes van spullen die je noodgedwongen hebt moeten kopen. Hoewel het op het moment dat het gebeurt, super irritant is, blijkt vaak dat je ondanks het gemis van spullen toch gewoon een super geslaagde trip hebt.
Geen waardevolle spullen in je koffer
Het kwijtraken van mijn koffer heeft me geleerd om altijd een soort overlevingspakketje in mijn handbagage te stoppen. Hierin zitten eventule medicijnen, een mini flesje lenzenvloeistof, wat make-up, ondergoed en eventueel een bikini, mijn telefoon en lader, zonnebril en alle belangrijke papieren. Ook mijn camera gaat altijd in de handbagage. Stop sowieso geen waardevolle spullen in de koffer die in het ruim gaat, want veel verzekeringen vergoeden deze niet als ze kwijt raken. De man die ik sprak van de ING reisverzekering zei letterlijk: we gaan er van uit dat je geen waardevolle spullen in je koffer stopt.
Wanneer komt je koffer terug?
In de meeste gevallen wordt vermiste bagage teruggevonden. (Schiphol noemt het vertraagde bagage, dat is net zoiets als de NS die zegt: ‘de trein komt over 10 minuten in plaats van de trein heeft 10 minuten vertraging) Ik kreeg mijn geliefde koffer de dag voor Kerst thuis bezorgd. Dat was heel fijn, want er zaten kerstoutfits en kerstcadeaus in. Beetje lullig om die na Kerst terug te krijgen. In Rome werd mijn koffer in ons appartement bezorgd op de laatste dag van onze trip. Kon ik toch nog een dag met een leuk jurkje rondlopen : ) Beide keren duurde het 2,5 dag voor ik mijn koffer in mijn armen kon sluiten. Eind goed, al goed. Maar vervelend is het wel. Het is gewoon geen fijn idee dat je je koffer met daarin jouw eigendommen afgeeft en dat hij dan niet met jou aankomt op de bestemming. Als je dan nagaat dat er op Schiphol dagelijks koffers ‘vertraagd’ zijn, vind ik het steeds minder relaxt om mijn koffer af te geven. ‘Pas een beetje op met mijn spullen’, wil je dan het liefst zeggen. Vooral omdat er naast alle teruggevonden bagage ook koffers zijn die nooit bij hun baasje terug komen. In dat geval heb je recht op schadevergoeding van ofwel je reisverzekering of de luchtvaartmaatschappij. Maar het betekent wel een hoop rompslomp in de vorm van bonnetjes overleggen en aantonen wat er in je koffer zat. Daarom een tip: maak altijd een foto van de inhoud van je koffer, dat scheelt gedoe als hij kwijt raak. En bewaar zoveel mogelijk bonnetjes van aankopen. Ga ik vanaf nu ook doen, want je weet maar nooit…